Mjuk pepparkaka

1 KAKA
Ingredienser:
100 g smör
3 ägg
3 dl brun farin
1½ tsk kanel
1 tsk nejlikor (malda)
1 tsk ingefära
1 dl lingonsylt
1 dl mjölk
2 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
10 mandlar
Till formen:
smör
ströbröd
1. Smält smöret, låt det svalna.
2. Vispa ägg och farin tjockt och pösigt 3 min med elvisp eller 5-6 min för hand. Tillsätt kanel, nejlikor, ingefära, lingonsylt, mjölk och bakpulver till äggsmeten. Rör om och tillsätt vetemjöl omväxlande med det smälta smöret och rör allt till en klimpfri smet.
3. Smöra och bröa en 2-liters hålform, häll i smeten. Grädda kakan i 150 grader ca 15 min.
4. Hacka mandeln, med skal, och strö den över kakan. Fortsätt att grädda kakan i ytterligare 45 min.
5. Låt kakan svalna några minuter, och stjälp sedan upp den på bakgaller eller sockrat bakpapper. Låt den kallna under en bakduk eller kakformen.

Kommentarer
Postat av: hanna

kan du lägga ut bilden ? ♥

har sms:at dej,ringt och massa men du svarar it :c

2010-11-28 @ 18:43:40
Postat av: virginia

Vilken fin kaka, har du bakat den? Jag har skrivit ut receptet och tänker nog baka den imorgon, kanske. Pussen och kramen.

2010-11-29 @ 18:57:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0